Dat is één van de belangrijkste conclusies van een enquête van Abvakabo FNV
onder ruim 550 belastingmedewerkers.
De vakbond vroeg de medewerkers waar zij zich het meeste zorgen over maken.
Vooral de aanpak van mensen die ogenschijnlijk ‘van de wind hebben geleefd’,
aantoonbare fraudegevallen en mensen die onterecht een uitkering krijgen,
laat te wensen over, vinden de ondervraagden.
,,De laatste jaren merken wij dat ons werk door de regeldrang van het
management praktisch onmogelijk wordt gemaakt. Het gevolg hiervan is minder
controles en het niet meer of veel te laat ontdekken van grote
fraudezaken”, schrijft een medewerker.
In april 2012 maakte de vakbond ook al een inventarisatie van misstanden bij
de Belastingdienst. Door alleen al overduidelijke fraudegevallen aan te
pakken, zo betoogde Abvakabo FNV toen, kon de dienst 4 miljard euro extra
innen.
‘Niet inspecteur achter elke boom’
De Belastingdienst liet in een reactie weten dat er toen 157 miljoen euro is
gereserveerd om 663 miljoen euro extra aan de Belastingdienst te innen.
,,Het uitgangspunt is dat we een scala aan middelen inzetten om de
belastingplichtigen te helpen als dat kan en steeds harder te controleren
als dat nodig is”, luidt de verklaring. ,,Maar je wilt uiteindelijk ook
niet toe naar een situatie waarin achter elke boom een belastinginspecteur
staat.”
Bovendien is gesproken met de medewerkers en zijn ideeën meegenomen, stelt de
dienst.
Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën ontkent dat de Belastingdienst
grote bedragen misloopt doordat fraude onvoldoende wordt aangepakt. Volgens
hem is de bestrijding van fraude een van zijn prioriteiten. Een
woordvoerster bevestigde donderdag een NOS-bericht hierover.
Ook Weekers wijst erop dat hij geld heeft vrijgemaakt voor toezicht en meer
boekenonderzoek. Niet alle maatregelen hebben meteen succes, zegt hij. ,,Als
medewerkers suggesties hebben, hoor ik die graag, en liefst niet via de
krant.''
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl